"Historische personages komen op het toneel
tot leven en krijgen een hedendaagse stem"
DE VERGISSING IN EEN GEHEEL HERZIENE VERSIE!
De Vergissing is een play reading over de koloniale oorlog die Nederland voerde in Nederlands-Indië. De schrijver van dit stuk, Han Ponneker, oud-dagbladjournalist en toneelschrijver, besloot in 2015 om op basis van tal van historische bronnen én de verhalen van zijn vrienden die indertijd uitgezonden waren, alles op te schrijven wat hem zijn leven lang al had dwarsgezeten: het feit dat Nederland, nog maar net bevrijd van de Duitse bezetting, een neokoloniale oorlog voerde in voormalig Nederlands-Indië. Hij gaf het resultaat vervolgens in handen van Het Portret Spreekt, waar Gepke Witteveen het bewerkte en er een play reading van maakte. De voorstelling werd eerder met veel succes gespeeld in 2019.
Het Portret Spreekt besloot om na corona een vervolg te geven aan deze reeks, omdat na de publicatie van het regeringsrapport in maart 2021 en het verschijnen van het boek “Revolusi” door David van Reybrouck, gevolgd door de gelijknamige tentoonstelling in het Rijksmuseum, het onderwerp weer volop in de belangstelling kwam te staan. Het oorspronkelijke script werd – mede op basis van deze publicaties en de nieuwe feiten die daarin werden gepresenteerd - aangepast, de enscenering verlevendigd en de verhaallijn duidelijker gemaakt.
Een review naar aanleiding van de voorstelling in de Haagse Kunstkring:
"Vanmiddag deze voorstelling bijgewoond.
Interviews, documentaires, films, series, toneelstukken....... eerder had ik dit alles wel gezien, wat het koloniale verleden van Nederlands-Indië betreft.
Maar DIT😳. Bizar goed, aangrijpend en belevend. Dichter in de nabijheid, van deze zwarte periode, gaat m nooit meer worden.
Je wordt meegenomen IN de periode. Je maakt emotioneel deel uit, van deze vervlogen tijd. Je zit echter op je handen en kan de periode slechts ondergaan en voelen. Wat een knap stuk acteerwerk van deze acteurs.
Het is een stuk voor iedereen, die wil voelen, hoe de Hollander zelf werd behandeld door de Nederlandse overheid, maar je voelt ook de pijn en de minachting die de Indische en Indonesische inwoner moet hebben gevoeld.
Het stuk is té groot, om alleen in Den Haag gespeeld te worden. Ik zou het stuk graag her en der en aan iedereen willen laten zien en voelen. Dit moet te organiseren zijn. 🇮🇩🇱🇺"
Het stuk speelt in Oost-Java en handelt over de periode 1946-1949, na de zogenaamde "bersiap". De voorstelling beschrijft pijnlijk nauwkeurig wat er gebeurde toen "onze jongens" naar Nederlands-Indië werden gestuurd en wat ze daar meemaakten. Nederlands-Indië was sinds de zeventiende eeuw het koloniale wingewest dat onze schatkist met honderden miljarden guldens vulde. Totdat “De gordel van smaragd”, zoals het liefkozend werd genoemd, in 1942 door Japan werd overvallen en de Nederlanders werden verdreven. Na de Japanse nederlaag enige jaren later, riep de Indonesische vrijheidsstrijder Ir. Soekarno de onafhankelijke Republiek Indonesië uit waar Nederland, dat zich echter nog steeds als rechtmatige eigenaar beschouwde, niets meer te zoeken had. Nederland stuurde een troepenmacht van 120.000 militairen “om de orde te herstellen”, en zo begon een oorlog die bijna vijf jaar duurde en meer dan honderdduizend doden kostte. Achteraf gezien blijft het onbegrijpelijk dat een door de Duitse bezetting en de oorlog uitgemergeld en verarmd land ten koste van miljarden guldens een legermacht op de been bracht voor een hersenschim.
De herziene versie van De Vergissing wordt gespeeld door: Casper van Bohemen, Albertine de Kanter, Joop Keesmaat, Linda Møller, Roelant Radier en Robert Rosier
Bewerking: Gepke Witteveen, Robert Rosier en Roelant Radier
Regie: Gepke Witteveen en Hans Luyendijk
Techniek: Robert Bertsch
Productie: Gerda van der Vecht
De Vergissing werd gespeeld in
de Haagse Kunstkring,
Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag.
De voorstelling duurt 75 minuten.